lobby & advocacy

Contributiile politice pot aluneca in extrema traficului de influenta

imagesCAYYKVQ6Potrivit legii, fiecare persoană, fizică sau juridică, poate contribui financiar la un partid politic, poate cotiza cu bani în anumite limite. În România aceste limite sunt foarte extinse, motiv pentru care contribuțiile politice pot să ajungă la sume foarte mari. Situația este contrastantă cu cea din SUA, unde legislația propune un prag al contribuției de 5000 de dolari, indiferent dacă ești persoană fizică sau juridică. Însă, trebuie să ținem seama de faptul că nicăieri nu există restricții pentru sumele provenite din stângeri de fonduri, fiind vorba, adeseori, de sume colosale.

În mod normal, contribuția ar trebui să ofere lobby-istului o ușă deschisă, să-i  asigure accesul în arena politică. Pentru a înțelege ce înseamnă acest lucru, vom lua în calcul explicația lui Pieter Bouwen vizavi de acest concept. Plecând de la premisa că ”măsurarea influenței este un demers destul de problematic în știința politică”, autorul nu investighează influențarea, ci accesul grupurilor de interese pe lângă formațiunile legislative și executive. Mai mult, el consideră că accesul nu înseamnă în mod necesar influență, însă odată cștigat, cresc șansele de a influența procesul legislativ.

 Contribuțiile politice facilitează îndeplinirea obiectivelor de lobby, reprezentând, se pare, o soluție la problemele întâmpinate de ONG-uri și companii pe parcursul desfășurării activităților de lobby, spre exemplu lipsa de disponibilitate a decidenților și accesul la aceștia. Eficiența lor este mult mai vizibilă în campaniile electorale, atunci când politicienii sunt prinși oarecum la mijloc. Faptul că au nevoie de resurse financiare pentru a se promova în spaţiul public îi face să fie sensibili în faţa sumelor de bani primite și implicit să răspundă pozitiv apelurilor venite din partea specialiștilor în  lobby care, într-o astfel de situație, au încredere că propunerea lor va fi luată în considerare. După aprecierea autorilor, Liviu Mihăileanu și Aurelian Horja, contribuțiile politice ar trebui făcute ”pentru a se asigura că punctul de vedere al practicantului de lobby sau al clientului său este cel reprezentat în sistemul administrativ.” De regulă, aceste contribuții sunt oferite acelor politicieni cu o viziune apropiată de interesele grupului de lobby.

Așadar, este cunoscut faptul că puterea financiară a lobby-iştilor își spune cuvântul în relația acestora cu decidenții politici, asigură accesul, deși nu este un factor cheie de succes al activității de lobby. De altfel, specialiștii de lobby sunt de părere că motivul pentru care factorii de decizie le ignoră argumentele este faptul că nu reprezintă o putere financiară prea importantă. Un indiciu al resurselor de care dispun solicitanții unei schimbări legislative îl poate reprezintă chiar domeniul din care aceștia fac parte. Spre exemplu, din perspectiva politicienilor, industria tutunului, industria auto, serficiile financiar-bancare, domeniul farmaceutic și mai puțin agricultura sunt cele care dispun de resurse financiare puternice.

Cert este faptul că pentru a desfășura activități de lobby cu integritate, specialiștii în domeniu trebuie să dezvăluie fiecare contact cu un politician sau cu un oficial public. Mai mult, trebuie să se păstreze nivelul profesional al relației,  iar influențele exercitate trebuie să rămână în spațiul argumentării. În caz contrar, se alunecă spre  o activitate ilicită, incriminată de Codul Penal ca trafic de influență. Acesta din urmă de produce în contextul unor contribuții financiare ascunse care au la bază un schimb de beneficii între decident și lobby-ist ce oferă beneficii materiale primului pentru a obține la rândului lui beneficii legislative. Alte aspecte care intră sub incidența traficului de influență sunt înșelăciunea, manipularea, cadourile care de cele mai multe ori aduc bunăvoința politicienilor.

Așadar, pentru ca practicarea unor contribuții politice să nu conducă spre extrema negativă a traficului de  influență trebuie să se respecte cadrul legal de desfășurare a activităților de lobby. În plus, inițiatorii de lobby trebuie să dezvolte în fața oficialilor publici o argumentare bine pusă la punct și nicidecum un dialog care să se fundamenteze  pe afirmarea opiniilor ca fapt, pe distorsionarea adevărului sau înselarea calculată. Grupurile de interese se pot folosi de instrumentul contribuțiilor politice sub mai multe forme. Detalierea acestora va reprezenta subiectului unui articol viitor.

 
Comments

No comments yet.