lobby & advocacy

Mesajul campaniei de advocacy

                   De regulă, o campanie de advocacy folosește mai multe canale de comunicare, mass-media reprezentând doar unul dintre ele. Pentru ca transmiterea mesajului prin acest mijloc de informare să fie eficientă trebuie să se țină cont de anumite exigențe de construcție și diseminare. Așadar, mesajul trebuie:
• să rezume problema vizată de campania de advocacy
Mesajul trebuie să reflecte problema care se dorește a fi rezolvată. El trebuie să sublinieze exact și repede toate acele aspecte care pun în lumină tema procesului de advocacy. Dar, fără o definire clară a cazului pe care vrem să-l susținem, nu putem transmite un mesaj coerent.

• să conțină un ”cârlig” pentru media
Pentru a-i convinge pe jurnaliști că subiectul care ne preocupă este unul interesant și important, ba chiar ceva mai mult decât încă un subiect de știre, trebuie să construim mesajul în jurul unei idei remarcabile care să-l scoată pe ziarist din indiferență și să-l determine să-l publice.

• să aibă caracteristica adresabilități
Se recurge la o personalizare a mesajului în funcție de audiența țintă. De pildă, dacă vrem să ne adresăm politicienilor, transmitem un mesaj care să graviteze în jurul conceptelor de bani și voturi, nevoile lor cele mai de preț. Dacă, din contra, avem în vizor aliații și susținătorii cauzei noastre, construim un mesaj axat pe valori și sentimente. Astfel, se vor crea mesaje specifice, adecvate fiecărei categorii de public afecat de campanie, de la suporteri, mass-media, sectoare neutre și până la opozanți și decidenți.

• să fie clar, scurt și ușor de înțeles
Este de preferat ca un mesaj să fie clar, nepretențios, direct și lipsit de ambiguități. Transmiterea mesajului trebuie realizată ”dintr-un foc și nu dintr-o rafală de gloanțe”, în sensul că înțelesul mesajului trebuie să te lovească din prima. Totodată, este nevoie de un echilibru între banalitate și exagerare. Fără o semnificaţie care să poate fi înţeleasă imediat, mesajul nu reţine atenţia şi nu transmite ceea ce trebuie transmis.

• să fie vizual și emoțional
Mesajul trebuie să atingă coarda sensibilă a audienței țintă, fie prin conținut, fie prin modul isteț de execuție.

• să fie testat înainte de lansare
Înainte de a fi diseminat, un mesaj trebuie testat pentru a vedea dacă produce impactul ”comunicațional” dorit asupra publicurilor către care este îndreptat și dacă este lesne de înțeles. Cea mai la îndemână metodă de verificare constă în testarea mesajului în cadrul unui grup de persoane, neimplicate direct în campanie. În funcție de părerea lor, dar nu numai, se poate decide dacă mesajul merită a fi transmis sau, din contra, trebuie supus unui proces de optimizare.

• să fie un slogan sau o altă formulă concisă
Mesajul trebuie să transmită imediat esența campaniei de advocacy. Formularea sa nu trebuie să fie una încărcată, ci una cât mai simplă și ușor de remarcat.

• să fie credibil
Această ultimă caracteristică este greu de îndeplinit. Diversele categorii de public pun la îndoială mesajul transmis, mai ales atunci când acesta denotă exagerare sau este expus prin metode vizibil forțate.

 
Comments

No comments yet.