lobby & advocacy

Reforma in sistemul sanitar

ministerul-sanatatiiProiectul de buget al Ministerului Sănătății semnalează o schimbare radicală în sistemul sanitar românesc și anume, desființarea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.  În timp ce documentul oficial comunică acest lucru, Ministrul Sănătății susține că este o ”eroare materială” la redactarea proiectului comisă de către Ministerul Finanțelor Publice.  La toate acestea, se adaugă precizările din comunicatul Ministerului Sănătății, prin care nu  se neagă intenția pe fond, ci doar termenul de realizare al acesteia.

Pasajele care vorbesc despre situația de față sunt următoarele:

 

  • ”Finantarea sistemului de sanatate – In acest sens se vor promova masuri referitoare la: -separarea finantarii serviciilor de sanatate in: -pachet de servicii de sanatate de baza, pentru toti cetatenii – asigurati si neasigurati – pachet care va cuprinde domeniile: urgenta, preventie, programe nationale de sanatate; -pachet de servicii medicale suplimentare pentru cetatenii asigurati in regim privat.”
  • “Redefinirea pachetului de servicii medicale de baza dezvoltarea in anul 2013 a unui pachet de baza, pornind de la ghiduri clinice, protocoale de diagnostic si tratament si trasee de ingrijire ale pacientilor pentru fiecare tip de patologie. Pachetul de baza va fi asigurat din bugetul de stat (respectiv fostul FNUASS devenit Agentia de Plati a Ministerului Sanatatii) si va fi acordat pentru toata populatia, indiferent de calitatea de asigurat sau neasigurat.”
  • ”Concomitent cu definirea pachetului de servicii de baza, se va elabora cadrul legal pentru stimularea asigurarilor privatecomplementare si suplimentare, prin intermediul carora sa fie acoperite serviciile medicale neincluse in pachetul de baza. Principalul mecanism stimulativ va fi constituit de asigurarea deductibilitatii fiscale pana intr-un anumit plafon.
  • Termen de implementare: 2013.”

Acestea surprind obiectivele Ministrului Sănătății și se regăsesc în “Documentul Sinteza privind Prioritatile Strategice” pentru anul 2013 și pentru perioada 2014-2016.”

La solicitarea HotNews.ro și RFI, Ministerul Sanatatii a transmis urmatoarea declaratie:

“In legatura cu partea descriptiva a anexei referitoare la Ministerul Sanatatii din proiectul de buget pe anul 2013, va precizam ca s-a strecurat o eroare materiala la redactarea proiectului de catre Ministerul Finantelor Publice. Astfel, din programul de guvernare al USL, au fost preluate termene pentru anul 2013, care nu au fost convenite de catre Ministerul Finantelor Publice cu Ministerul Sanatatii. La solicitarea Ministerului Sanatatii de a corecta aceste erori, Ministerul Finantelor Publice a decis ca respectivele corectii sa se realizeze in Comisiile de Buget-Finante. Orice alta interpretare este in afara strategiei in domeniul sanatatii.”

HotNews.ro avertizează asupra unor efecte ale schimbării și oferă câteva întrebări cheie pentru a facilita gândirea în perspectivă.

”Cu alte cuvinte, Casa Națională de Asigurari de Sănătate ar putea fi desființată având în vedere că FNUASS nu va mai exista. Banii pe care românii îi plătesc acum sub formă de contribuție la asigurări ar ajunge direct la Ministerul Sănătății. Efectele unei astfel de eventuale schimbări ar fi majore asupra întregului sistem de sănătate – de la colectarea fondurilor și până la cheltuirea lor.

Iata citeva întrebari legate de aplicarea unei astfel de măsuri:

  • Sub ce forma se vor colecta banii la buget? Va fi instituită o taxă de sănătate aplicabilă ca procent din venitul brut al angajaților?
  • Ce se întâmplă cu actuala contribuție a angajatorului? Va fi ea eliminată într-o tentativă liberală de a relaxa fiscalitatea și de a crea locuri de muncă? Câți bani vor fi colectați și cine îi va strânge?
  • Unde vor ajunge banii: într-un cont colector separat sau direct la bugetul consolidat? Aici există riscul ca Guvernul să realoce în perioade de criză fonduri din sănătate către alte resorturi bugetare. Va fi o prevedere care să împiedice acest fenomen acuzat îndelung în termenii bugetului consolidat?
  • Care va fi baremul de deductibilitate a asigurarilor private? Daca acesta este prea jos, populația nu va fi stimulată să încheie asigurări private care sunt cheia sistemului în varianta Nicolaescu. Iar deductibilitatea importantă va fi cea a asigurării complementare (cea pe care, cel putin teoretic, ar trebui să o încheie fiecare dintre noi) și nu cea a asigurării suplimentare (premium).
  • Care sunt asiguratorii privați interesați să participe la acest sistem? La tentativa trecută de reforma nu s-a întrunit numărul minim de asiguratori privați dornici să preia responsabilitatea sănătății românilor. În ce condiții vor putea firmele să intre pe piață? Care le va fi rolul? Cum vor intra în contract cu furnizorii de servicii medicale?
  • Cine va avea atribuții de control în sistem și cum va fi el realizat? Una din problemele ridicate de companiile de asigurări la încercarea de reformă din 2012 a fost faptul că nu au personal instruit să monitorizeze furnizorii de servicii. Controlul în sistemul sanitar românesc este și așa subdimensionat și ineficient. Vor exista două structuri: una publică și una privată?
  • Se poate implementa noua variantă de sistem fără cardul electronic de sănătate? Deocamdată proiectul este întârziat, licitațiile sunt în contestare. La o organizare cu atribuții atât în domeniul public (pachetul de baza) cât și în domeniul privat (pachetele complementare și suplimentare) singura modalitate de control eficient a cheltuirii banilor este cea electronică prin software specializat. În prezent rulează un proiect pilot în județul Arad ale cărui rezultate nu sunt cuantificate.
  • Ce se va întampla cu medicamentele compensate? Ce categorii de medicamente compensate vor fi decontate de cine? Si din ce asigurare? Ministrul Nicolaescu a anunțat intenția de a modifica lista compensatelor, probabil ținând cont de recomandările Institutului britanic NICE, făcute anul trecut. Tentativa din 2012 a fost aproape eșuată. Deși s-au eliminat unele medicamente de pe listă, cum ar fi Gingko Biloba, derivatele substanței active (medicamente înrudite) au rămas pe lista, așadar efectul este nesemnificativ.
  • În fine, ce se va întampla cu activele CNAS și cu cele ale Caselor Județene de Asigurări? Și cu personalul Caselor Județene?”

 Mai multe informații găsiți pe: www.HotNews.ro

 
Comments

No comments yet.