lobby & advocacy

Politici publice și advocacy

Politici publice și advocacy

Cursul este destinat cetățenilor interesați să se implice în procesul de formulare și promovare a politicilor publice.

Justificare

  • Inițiativele cetățenești ajung foarte rar pe agenda legislativă, deoarece, de cele mai multe ori, nu sunt suficient de bine fundamentate și nu au un plan coerent care să conducă la influențarea decidentul public;
  • Pe agenda legislativă ajung propuneri de politici publice care, de multe ori, nu corespund cu prioritățile cetățenilor;
  • Decidentul public este sensibil la grupurile mari de oameni, iar simplii cetățeni nu au capacitatea de a se organiza în grupuri legitime de interese care să pună  în practică un plan de advocacy cu scopul de a impune pe agenda legislativă propriile propuneri de politici publice;
  • Slaba implicare a cetățenilor în procesul decizional conduce la o guvernare precară, cu impact negativ pe termen lung.

Scopul cursului “Politici publice și advocacy” este de a sprijini cetățenii interesați să se implice în procesul de formulare și promovare a politicilor publice.

Cursul este structurat pe două module:

Modulul I - Formularea politicilor publice

  • Analiza problemei
  • Stabilirea scopului și obiectivelor
  • Analiza factorilor interesați
  • Formularea politicilor publice

Modulul II – Planificarea și implementarea campaniei de advocacy

  • Etapele procesului de advocacy
  • Harta politică a decidenților
  • Audierea publică, procedură de consultare a factorilor interesați
  • Influențarea decidentului public printr-un demers de advocacy

Cursul este gratuit pentru cetățenii care au identificat o problemă în comunitate și care doresc să formuleze o politică publică pe care să o promoveze pe agenda legislativă a decidentului local sau național.

Cursul își propune să pună bazele cunoașterii în materie de politici publice și advocacy. Succesul demersului fiecăruia va depinde de informarea și documentarea independentă.

 

Contact

Gabriel Lazăr

0755.935.332

 

 


Activitatea de voluntariat va fi considerată experienţă profesională

 volSenatul a adoptat, în calitate de primă Cameră sesizată, o iniţiativă legislativă iniţiată de un grup de parlamentari PSD, PNL, PC şi UNPR, printre care Elena Federovici, Gabriela Firea, Nicolae Bănicioiu, Eugen Bejinariu, Ana Birchall, Liviu Ciucă, Petre Daea, Alina Gorghiu, Liviu Harbuz, Ovidiu Iane, Rodica Nassar, Cosmin Necula, Nini Săpunaru şi Viorel Ştefan.

Potrivit proiectului, prin care va fi abrogată Legea voluntariatului adoptată în anul 2001, voluntarii vor putea primi din partea organizaţiei gazdă un certificat de recunoaştere a competenţelor dobândite prin voluntariat.

Iniţiatorii precizează, în expunerea de motive la propunerea legislativă, că, potrivit ultimului Eurobarometru, din 2010, România are aproximativ 4,4 milioane de voluntari, respectiv 20 la sută din populaţia ţării, având una dintre cele mai scăzute medii de implicare în comunitate din Europa.

Potrivit aceluiaşi studiu, media europeană de implicare în activităţi de voluntariat ajunge la 40 la sută, culminând cu Norvegia, unde 80 la sută din populaţie se implică în activităţi de voluntariat.

Autorii proiectului precizează că echivalentul contribuţiei financiare a voluntariatului la PIB atinge, în state precum Austria, Olanda şi Suedia, între 3 şi 5 la sută din PIB.

Sursa: www.mediafax.ro


Site-uri oficiale

PREȘEDINTELE ROMÂNIEI    http://www.presidency.ro

presedintia

 

 

 

 

 

 

 

GUVERNUL ROMÂNIEI   http://www.guv.ro

Guvernul_Romaniei

 

SENATUL ROMÂNIEI http://senat.ro

senat

CAMERA DEPUTAȚILOR DIN ROMÂNIA  http://www.cdep.ro

stemaCDEP

 

CURTEA CONSTITUȚIONALĂ A ROMÂNIEI  http://www.ccr.ro/

CCR

 

 

 

 

 

 

CASA REGALĂ A ROMÂNIEI http://www.familiaregala.ro

casa regala


CC, despre modificările la Codul penal: Legiuitorul a afectat protecţia penală a unor valori sociale (www.mediafax.ro)

 2010_10_06_curtea-constitutionala-front_rsz”Curtea constată că, prin modificările operate, legiuitorul a afectat protecţia penală acordată unor valori sociale deosebit de importante. (…) În mod paradoxal, legiuitorul extrage din aria de incidenţă a răspunderii penale, tocmai persoanele care ocupă funcţii reprezentative în stat şi care exercită prerogative de putere reală, persoane ale căror fapte de natură penală produc consecinţe grave asupra bunei funcţionări a autorităţilor publice, asupra actului decizional care priveşte interesul general al societăţii, şi nu în ultimul rând, asupra încrederii cetăţenilor în autoritatea şi prestigiul instituţiilor statului”, se arată în motivarea deciziei de constatare a neconstituţionalităţii în cazul modificărilor la Codul penal adoptate de Camera Deputaţilor în 10 decembrie 2013.

Potrivit judecătorilor CC, deşi noile dispoziţii prevăd că funcţionarii publici “răspund penal, civil sau administrativ în conformitate cu dispoziţiile legilor speciale în baza cărora îşi desfăşoară activitatea, precum şi cu dispoziţiile dreptului comun, cu respectarea prezentului alineat”, sub aspectul răspunderii penale, “trimiterea la legea specială şi la dreptul comun este una iluzorie”. Read more


CONFERINŢA MEDIAFAX – Ciucă, despre lobby: Susţin reglementare moderată, eventual cu posibilitatea autoreglementării prin lege (www.mediafax.ro)

mediafaxCiucă a susţinut că a identificat mai multe puncte de vedere, primul dintre ele fiind unul radical: “Nu recunoaştem activitatea de lobby, cu atât mai puţin lobby-iştii. Cine face lobby e pasibil de a fi învinuit că a făcut trafic de influenţă”.

El a precizat că, în opinia sa, traficul de influenţă este altceva decât activitatea de lobby şi priveşte faptul “de a promite, de a da, de a facilita un avantaj celui care decide”.

O altă categorie nominalizată îi priveşte pe adepţii unei activităţi reglementate mai excesiv decât şi-ar putea imagina şi el.

Ciucă a menţionat că o altă categorie, al cărui adept este, este cea a unei reglementări ponderate, chiar una mai ponderată decât cea făcută în legea aflată în Parlament. Read more


IPP: Guvernul a iniţiat 93% din proiectele de lege adoptate de Parlament în 2013 (www.mediafax.ro)

IPP_Institutul-de-Politici-Publice2Potrivit unui studiu efectuat de Institutul de Politici Publice și preluat de MEDIAFAX, din iniţiativele înainte de către Guvern în 2013, 62% au şi devenit legi, în timp ce doar 3% dintre cele depuse de parlamentari au reuşit să treacă de Legislativ.

Studiul relevă că în anul 2013 au fost înregistrate peste 1.500 de iniţiative legislative noi, dintre care 688 la Camera Deputaţilor şi 893 la Senat, ceea ce denotă o creştere cu 10-15% faţă de perioada similară a mandatului trecut.

Parlamentarii au depus, în medie, 20 de iniţiative pe săptămână, se mai arată în studiu, însă doar 3% dintre iniţiative au fost adoptate, printre cauze fiind şi “calitatea slabă a proiectelor, inclusiv a expunerilor de motive”, depuse de senatori şi deputaţi, menţionează sursa citată.

În 2013, doar un sfert (24,5%) din totalul iniţiativelor depuse de Guvern şi de parlamentari au fost adoptate. Read more


Proiect de lege adoptat. Deputaţii jurişti au stabilit ce înseamnă şi cine poate face lobby.

cdepPreşedintele Comisiei Juridice, Bogdan Ciucă, a declarat la finalul şedinţei Comisiei că au fost adoptate o serie de amendamente care vin să modifice iniţiativa deputatului PSD Constantin Niţă.

“Trebuie să reglementăm foate clar această activitate de lobby, tocmai pentru a delimita într-un mod foarte clar activitatea de lobby, deci de reprezentare profesionistă, de o încercare cumva mascată de a realiza trafic de influenţă (…) Se fac precizări clare şi suplimentare că orice asemenea încercare din partea unui profesionist în lobby este sancţionată şi îi este interzis oricărui profesionist în lobby să promită sau să dea ceva unui funcţionar public pentru a obţine beneficii în dreptul lui sau al clientului său”, a declarat Ciucă.

El a afirmat că toate contractele de lobby vor fi publicate într-un registru ţinut de Consiliul Naţional al Profesioniştilor în Lobby, astfel încât oricine va putea afla dacă cineva anume este lobby-ist şi are contract pentru reprezentarea unui terţ. Read more


Coaliția52 bulversează secretomania guvernanților

imagesAsistăm la o premieră în viața publicăromânească: prima acțiune de lobby a societății civile românești care se finalizează cu succes.

Printr-o campanie intens promovată de cei peste 400 de membri ai Coaliției 52–coordonată de Academia de Advocacy – timpde aproape doi ani, s-a reușit modificarea Legii transparenței decizionale. Dacă până acum politicienii și înalțiifuncționari publici se ascundeau de opinia, de propunerile și cererile cetățenilor, evitând să implice societatea civilă în procesul de adoptare a diferitelor deciziiși refuzând accesul la documente de interes public, de acum încolo aceștia nu vor mai putea să o facă. Legea Transparenței este mult mai clarăși mai apropiată de spiritul transparenței decât la adoptarea sa inițială, în anul 2003. Modificările aduse vechii legi modernizează accesul cetățenilor, inclusiv al jurnaliștilor, la deciziilepublice, mai ales că s-a introdus obligativitatea, inclusiv la nivel local și județean, ca studiile de impact și/sau fezabilitate să devina obligatorii ca documente publice anexe ale proiectului de act normativ propus. Decidenții nu vor mai putea deci acționa discreționar, numai pentru că așa e ordinul de la partid sau doresc să își satisfacă clientela politică. Read more


Deputatii au decis: pragul de prezenta la referendum va fi de 30%

PARLAMENT - DECLARATIE - INDEPENDENTA - KOSOVOCamera Deputatilor a dat votul final, marti, asupra Legii referendumului care reduce pragul de prezenta la 30%, respingand solicitarea de reexaminare a sefului statului, care cerea mentinerea acestuia la 50%. Deputatii au adoptat proiectul cu 223 de voturi “pentru”, 72 de voturi “impotriva” si 23 de abtineri, PDL anuntand ca a votat impotriva.

Proiectul de lege prevede ca referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin 30% din numarul persoanelor inscrise pe listele electorale permanente. Read more


Ministerul Afacerilor Interne vrea sa faca unele modificari la procedura de eliberare a pasapoartelor

PASAPOARTE - REGLEMENTARIMinisterul Afacerilor Interne propune unele modificări la procedura de eliberare a pașapoartelor, după cum se arată într-un proiect de lege lansat recent în dezbatere publică.  Astfel, potrivit Notei de Fundamentare a proiectului, principalele schimbări care vor fi introduse sunt următoarele:
Eliminarea obligativității prezentării de fotocopii ale documentelor solicitate de autoritățile competente la momentul depunerii cererilor pentru eliberarea pașapoartelor. Documentele originale vor fi scanate pe loc și apoi restituite titularilor; Read more