Analiza factorilor interesați nu este o activitate de tipul ”trebuie să fac și asta”, ci este una dintre etapele fundamentale pe care trebuie să o aveți în vedere atunci când elaborați planul strategic al campaniei de advocacy Și, în orice caz, fără o astfel de analiză nu puteți avansa în demersul de rezolvare a problemei pe care v-ați asumat-o, întrucât stadiile unui proces de advocacy sunt legate organic între ele. De asemenea, deși este crucială în etapa planificării strategiei de advocacy, această analiză își dovedește utilitatea pe tot parcursul campaniei.
În ce măsură poate fi benefică analiza factorilor interesați?
Poate cel mai important beneficiu pe care o astfel de analiză îl aduce este acela că oferă proeminență tuturor actorilor care merită să-i luați în calcul în cadrul demersului vostru. Așadar, ea vă poate ajuta să-i identificați pe cei afectați de problematica vizată de campania de advocacy sau pe cei care pot influența, atât în sens pozitiv, cât și în sens negativ, finalitatea procesului, în speță rezolvarea problemei. Totodată, în urma acestei componente de analiză puteți afla care este percepția persoanelor mai sus menționate vizavi de situația actuală, cât de mult își doresc ele să se implice, care sunt motivele pentru care manifestă interes pentru schimbare sau, din contra, care sunt motivele pentru care opun rezistență și, nu în ultimul rând, care sunt resursele și puterea pe care acestea le dețin și le-ar putea aduce pentru a influența schimbarea. Aveți grijă însă că actorii își pot schimba poziția, interesul și nivelul de motivație pe parcursul demersului.
În literatura de specialitate sunt enumerate șase categorii de factori/actori interesați, după cum apar ilustrate și în figura urnătoare:
Ce tip de persoane sunt incluse în fiecare categorie?
Grupul de sprijin al schimbării este reprezentat atât de persoanele afectate în mod direct de o problemă, cât și de cele implicate direct în rezolvarea ei (acele persoane care nu sunt afectate în mod direct de situație, dar care sunt îngrijorate de aceasta); În principiu, este vorba despre grupul în numele căruia a fost demarat procesul de advocacy;
-
Aliații sunt cei disponibili să ofere sprijin la cerere;
-
Oponenții sunt cei care nu sunt de acord cu rezolvarea problemei adusă în discuție;
-
Decidenții – aceștia formează publicul țintă, fiind cei pe care vă doriți să-i influențați. Categoria de față este una trihotomică, având în componență țintele primare, țintele secundare și țintele de acces: publicul țintă principal este reprezentat de actorii politici cu autoritate de decizie (fie că formulează decizia sau doar o semnează); publicul țintă secundar este alcătuit din cei care pot influența publicul țintă principal, însă nu contribuie în mod direct la procesul de luare al deciziilor; țintele de acces – după cum le spune și numele, sunt cele care facilitează accesul către țintele primare;
-
Nehotărâții - aici sunt încadrați cei care nu au încă o opinie formată și preferă să rămână neutrii.
În loc de final…
Actor/Factor interesat = orice organizaţie, grup sau individ care are un interes, este influenţat/afectat sau poate influenţa (pozitiv sau negativ) rezolvarea problemei.