Ministerul Afacerilor Interne propune unele modificări la procedura de eliberare a pașapoartelor, după cum se arată într-un proiect de lege lansat recent în dezbatere publică. Astfel, potrivit Notei de Fundamentare a proiectului, principalele schimbări care vor fi introduse sunt următoarele:
- Eliminarea obligativității prezentării de fotocopii ale documentelor solicitate de autoritățile competente la momentul depunerii cererilor pentru eliberarea pașapoartelor. Documentele originale vor fi scanate pe loc și apoi restituite titularilor;
- Introducerea posibilității de a ridica pașaportul de la orice serviciu public comunitar, respectiv de la orice reprezentanță diplomatică a României în străinătate, pentru care optează solicitantul, indiferent de locul depunerii cererii de eliberare a documentului de călătorie, măsură menită să vină în sprijinul cetățeanului;
- Introducerea posibilității de expediere a pașaportului simplu electronic la domiciliul titularului sau după caz, la domiciliul persoanei care a formulat cererea, sub condiția ca aceștia să suporte cheltuielile de expediție;
- În situația în care intervine schimbarea domiciliului minorului la unul dintre părinți, eliberarea documentului de călătorie cu menționarea statului de domiciliu va fi posibilă numai cu acordul dat de celălalt părinte.
Proiectul de HG pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate poate fi consultat pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, www.mai.ro, la secțiunea Transparență decizională.
Propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt aşteptate pe adresa de e-mail dj-international@mai.gov.ro.