lobby & advocacy

Noile reglementari ale legii privind ucenicia la locul de munca au fost adoptate de senatori

ucenic-tamplar-latPlenul Senatului a adoptat în ședința de marți, 19 martie 2013, Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, înscris pe ordinea de zi ca fiind prioritate legislativă a Guvernului. Proiectul a primit din partea senatorilor 98 de voturi ”pentru”, dar au existat și 18 abțineri.

Conform informațiilor publicate pe site-ul Senatului, cele trei comisii abilitate să-și exprime punctul de vedere au avizat favorabil prezentul proiect, după cum urmează:

• Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport – raport favorabil cu amendamente

• Comisia pentru muncă, familie și protecție socială – raport favorabil cu amendamente

• Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări – aviz favorabil

Proiectul menționat a fost inițiat în conformitate cu angajamentele stipulate în Programul Legislativ al Guvernului și Programul Național de Reforme 2011-2013. Totodată, prin reglementările propuse în cuprinsul acestuia se asigură o actualizare a cadrului juridic care să răspundă nevoii de sprijinire a tinerilor care au abandonat școala să își continue studiile și să obțină o calificare, după cum se arată în expunerea  de motive.

O primă prevedere stipulată în prezentul proiect face referire la contractul de ucenicie la locul de muncă. Acesta, pe lângă elementele obligatorii ale contractului individual de muncă, trebuie să cuprindă următoarele clauze:

1. Denumirea calificării pe care urmează să o dobândească ucenicul

2. Denumirea furnizorului de formare care desfășoară programul de formare profesională prin ucenicie la locul de muncă

3. Obligațiile angajatorului, respectiv obligațiile ucenicului

Printre obligațiile suplimentare pe care angajatorul trebuie să și le asume se numără:

- Să asigure ucenicului toate drepturile pe care i le conferă un contract de muncă încheiat pe durată determinată proporțional cu timpul lucrat;

- Să asigure ucenicului pregătirea practică corespunzătoare calificării în care ucenicul se formează profesional;

- Să asigure ucenicului accesul la pregătirea teoretică corespunzătoare programului de formare profesională

- Să încheie un contract de prestări servicii de formare profesională cu un furnizor autorizat în condițiile Ordonanței de Guvern nr. 129/2000, în scopul asigurării programului de formare profesională a ucenicului;

- Să suporte contravaloarea programului de formare profesională a ucenicului.

La polul opus, obligațiile ucenicului sună în felul următor:

- Să desfășoare activitatea în conformitate cu prevederile contractului de ucenicie;

- Să participe la pregătirea teoretică corespunzătoare programului de formare profesională finalizat cu certificat de calificare profesională a adulților;

- Să participe la susținerea examenului de absolvire la terminarea stagiilor de pregătire teoretică și practică.

Totodată, potrivit informațiilor menționate în expunerea de motive, se abrogă dispoziția referitoare la posibilitatea ca tinerii care au împlinit 15 ani să încheie un contract de ucenicie, întrucât, după actualele modificări ale Legii educației naționale, aceste persoane se află încă în sistemul de educație, ba mai mult legislația privind formarea profesională a adulților  permite accesul la ucenicie doar a celor persoane care au absolvit învățământul general obligatoriu.

În proiect sunt menționate și sursele de finanțare posibile pentru derularea programului de ucenicie la locul de muncă:

- Resurse proprii ale angajatorilor

- Sponsorizări

- Fonduri Structurale Europene

- Bugetul Asigurărilor de Șomaj

În definitiv, prevederile prezentului proiect urmăresc să faciliteze integrarea socială a tinerilor în concordanță cu aspirațiile lor profesionale și cu necesitățile pieței muncii.

Pentru informații suplimentare, accesați www.senat.ro

No comments yet.