lobby & advocacy

Prin ce mijloace transmitem mesajul campaniei de advocacy catre mass-media?

Masa-de-conferinta-Lina_imExistă mai multe modalități prin care puteți promova mesajul campaniei de advocacy apelând la mass-media. Iată câteva dintre ele: conferințele de presă, aparițiile radio și TV, intervențiile în emisiuni, comunicatele de presă, articolele plătite, scrisorile către editor, întâlniri directe cu board-ul editorial. În continuare vom încerca să oferim câteva caracteristici pentru fiecare mijloc de transmitere în parte.

  • Conferințele de presă

Reprezintă o formulă eficientă de comunicare cu presa, dar în același timp destul de costisitoare și de riscantă. De ce riscantă? Trebuie să știți faptul că o conferință de presă nu înseamnă doar să spui ceea ce ți-ai pregătit de acasă. O conferință presupune să-ți asumi disponibilitatea și riscul de a răspunde la întrebările inopinate ale ziariștilor. Însă, în cazul în care vă întrebați dacă nu cumva poate fi diminuat un asemenea risc, vă răspundem cu certitudine ”DA!”. Ei bine, totul ține de felul în care vă pregătiiți pentru un astfel de eveniment. Așadar, dincolo de stabilirea anumitor discursuri, trebuie să vă gândiți dinainte și la momentul dialogului cu presa.

În această situație, ar fi de preferat să vă formulați în prealabil câteva răspunsuri prefabricate la întrebările care anticipați că vor veni din parte presei. În acest mod veți reuși să fiți ”spontani”, fără a fi dezavantajați de faptul că nu știți să răspundeți la o anumită întrebare. Atenție: nu sunt puține situațiile în care chiar și partea informală a dialogului cu presa se regizează. Este vorba de acel moment în care stați la povești cu ziariștii, la un cocktail sau la o cafea.

Un alt aspect de care trebuie să țineți cont este acela că jurnaliștii caută întotdeauna un subiect de știre, ceva nou, ceva interesant, motiv pentru care trebuie să găsiți un ”cârlig”care să-i atragă și să-i determine să rămână alături de voi pânâ la sfârșit. Nimic nu este mai deranjant pentru ei decât să piardă timpul la o conferință la care nu s-au ales cu un material redacțional demn de atenție.

La fel de importante sunt și aspectele care țin de alegerea momentului și locului pentru desfășurarea conferinței. Încercați pe cât posibil să alegeți un loc accesibil și familiar jurnaliștilor, iar referitor la timp, căutați o dată în care conferința să nu fie concurată de alte evenimente. Nu în ultimul rând, asigurați-vă de prezența jurnaliștilor.

În definitiv, dincolo de faptul că presupune costuri ridicate de organizare și de logistică, conferința de presă este evenimentul potrivit pentru difuzaresa unor mesaje de maximă importanță pentru organizație. Esența ei constă în posibilitatea de a vorbi direct cu jurnaliștii și de a le transmite mesajul în forma dorită.

  • Comunicatele de presă

Reprezintă o variantă ieftină și simplă de comunicare cu presa. În principiu, comunicatul de presă este văzut de ziariști ca un document de referință în vederea realizării unor știri, efortul de documentare fiind astfel diminuat sau chiar absent. De regulă, jurnaliștii pot solicita din partea organizației materiale suplimentare  pentru a cerceta în amănunt subiectul. Cert este faptul că în cazul comunicatelor, organizația care le emite nu poate impune publicarea lor și nici forma în care vor fi făcute publice.

Așadar, chiar dacă ele sunt transmise prin email sau fax nu putem fi siguri de prezența în media. Presa este cea care decide dacă ele vor fi sau nu difuzate. Din acest motiv, comunicatele pot fi o soluție ineficientă de transmitere a mesajelor. Dar asta nu înseamnă că nu ne putem strădui ca ele să devină atractive pentru jurnaliști și, implicit, folositoare pentru noi. Ce e de făcut? Simplu: respectarea regulilor de redactare a unui comunicat de presă.

  • Apariții radio/TV

Deși nu sunt la îndemână și nici ușor de realizat, ați putea să apelați la ele. Dar, asta ar însemna să aveți contacte solide cu producătorii de emisiuni radio sau TV, astfel încât aceștia să arate disponibilitate pentru tema pe care o propuneți. În virtutea avantajului de a vă transmite mesajul într-un mod eficient, merită să încercați.

  • Intervenții în emisuni

Dacă varianta anterioară este greu de realizat, aveți  alternativa intervențiilor în direct. Nimeni nu vă poate opri să vă expuneți părerea. Chiar este recomandat să o faceți ori de câte ori aveți ocazia.

  • Scrisoarea către editor

Un astfel de mijloc de comunicare cu presa se folosește în situația în care remarcați un oarecare interes din partea ziariștilor pentru subiectul campaniei voastre. Folosind acest instrument puteți avea șansa de a fi citați sau, mai mult, de a fi contactați pentru a da mai multe detalii.

  • Publicitatea plătită

Deși prin publicitatea plătită puteți avea siguranță în privința formei în care este comunicat mesajul, de cele mai multe ori, ne confruntăm cu situația respingerii lui de către public, tocmai pentru că nu pare credibil și trezește oarecare dubii în mintea acestuia. Astfel, informația își pierde din valoare, iar instrumentul menționat poate fi catalogat drept ineficient.

Lista rezumativă a instrumentelor utile în relația cu presa poate continua cu tot felul de alte trucuri prin care putem atrage atenția ziariștilor, astfel încât prin intermediul lor să difuzăm mesajele importante din perspectiva propriilor interese, dar și din cea a interesului public.

 
Comments

No comments yet.